Tipos plytvá štátnymi peniazmi
 

(23.01.2013, Slovenský rozhlas, Filip Domovec, za IHP: Igor Kiss)

Štátna akciová spoločnosť Tipos ide v čase konsolidácie verejných financií investovať do reklamy takmer 5 mil. eur. Napriek tomu, že tender pripravilo ešte bývalé vedenie národnej lotériovej spoločnosti, súčasný minister obchod neplánuje zrušiť. Ekonóm upozorňuje, že takýto nákup v čase šetrenia nie je na mieste.

Tipos plánuje podľa obstarávania zverejného pred Vianocami za reklamné služby počas dvoch rokov zaplatiť víťazovi súťaže 4,760 mil. eur. V sume pritom nie sú započítané náklady na reklamný čas ani na inzerciu. Minister financií Peter Kažimír, do ktorého pôsobnosti Tipos spadá, v tom problém nevidí a zrušenie súťaže nechystá: „Prečo by som mal rušiť? Ja sa naozaj nezaoberám tendrom Tiposu. Dnes ráno som požiadal Dozornú radu, aby ma informovala o vývoji v tejto veci, keďže som sa z médií dozvedel, že sú tu nejaké zásadné námietky.“

Podľa ekonóma z Inštitútu hospodárskej politiky je však suma vyhodená na reklamu v čase uťahovania opaskov prehnaná. Nerozumie ani tomu, na čo potrebuje Tipos propagáciu, keď má v oblasti poskytovania hazardných hier na Slovensku monopolné postavenie. Riaditeľ inštitútu Igor Kiss: „Vzhľadom na to, že vláda v súčasnosti presadzuje konsolidačné opatrenia, zdá sa mi táto suma prehnaná, dalo by sa povedať až výrazným spôsobom nadhodnotená.“

Podľa ministra je však reklama pre národnú lotériovú spoločnosť životne dôležitá: „Nie je možné odstrihnúť momentálne Tipos od akéhokoľvek typu externých služieb v oblasti reklamy. Inak ju môžeme zavrieť.“

Na tender upozornil aj denník SME, podľa ktorého navyše Tipos od uchádzačov alebo ich konzorcií požaduje obrat viac ako 10 mil. eur v každom z rokov 2009 - 2011. Igor Kiss: „Nastavenia tendru, čo sa týka hlavne do obratu za krízové a pokrízové obdobie, kedy bol najvyšší problém v rámci obratov firiem, sa mi zdajú prehnané.“

Vynaloženými prostriedkami na reprezentačné účely Tiposu sa zaoberal už aj Najvyšší kontrolný úrad, ktorý firme odporučil vypracovať smernicu, koľko smie na vlastnú propagáciu minúť.

Copyright © Rozhlas a televízia Slovenska 2013