Mäsiari chodia za ľuďmi až do bytov
 

(28.01.2013, Pravda, Lenka Buchláková, za IHP: Igor Kiss)

Mamičky na materskej, dôchodcovia či pracovne vyťažení ľudia čoraz častejšie nakupujú bežné potraviny prostredníctvom internetu. Najnovšie ľudia začali vo veľkom online nakupovať mäsové výrobky. Spotrebitelia aj týmto spôsobom znovu objavujú tradičné, lokálne mäsiarstva najmä po zlých skúsenostiach s nákupmi mäsa vo väčších široko zameraných predajniach.

"Ide o koncept regionálnych predajcov, zostavených z tradičných lokálnych výrobcov. Jedným z dôvodov návštevy online obchodu je aj potreba zabezpečenia si niektorých špecifických mias, ktoré nie sú úplne bežne v predaji a treba ich takpovediac zháňať, ako napríklad teľacina, jahňacina či pravá sviečková,“ hovorí Boris Halaj z internetového obchodu mäsodomov.sk.

Ceny mäsa v online obchode sú často totožné s cenami v kamennej predajni. Internetové obchody s mäsom však tvrdia, že nejde ani tak o samotnú cenu mäsa, ale o nadštandardnú službu. „Zákazník si sám určuje čas dovozu, môže nám napísať svoju požiadavku na naporciovanie mäsa, nasekanie, pomletie či dokonca vyzretie mäsa, odporučíme mu najvhodnejší recept alebo tip na úpravu jeho mäsa, samotný dovoz je pritom zadarmo,“ hovorí Halaj.

Podobnú službu, keď tovar prinesú zákazníkovi priamo pred dvere, spustil nedávno aj obchodný reťazec Tesco. Službu Potraviny domov za tri mesiace od jej spustenia využilo viac ako 13-tisíc ľudí. Ako jediný obchodný reťazec u nás tak ponúka dovoz čerstvých potravín priamo domov. Služba už niekoľko rokov úspešne funguje vo Veľkej Británii.„Zákazníci službu využívajú najmä na veľké rodinné nákupy. Často cez ňu nakupujú veľké balenia mlieka, minerálok, múky a cukru, ale aj vína či prášky na pranie, a to aj preto, že jednou z výhod služby je dovoz až k dverám zákazníka, aj v obytných domoch bez výťahu, a to bez ohľadu na hmotnosť nákupu,“ hovorí Zuzana Ľošáková z Tesca.

Počas prvých troch mesiacov dodal zákazníkom obchodný reťazec cez online službu viac ako 30 000 litrov mlieka, 100 000 litrov nealko nápojovči 40 000 kg ovocia a zeleniny. „Samotná služba stojí od 2,49 do 3,99 eura podľa vybraného času dodania. Ceny tovarov sú rovnaké ako v hypermarkete v deň dodania nákupu vrátane akcií,“ dopĺňa Lošáková. Výhodou tohto systému podľa nej tiež je, že zákazník sa môže pri dverách, keď si všetok tovar osobne prezrie, rozhodnúť, ktoré položky zo svojho zoznamu si chce kúpiť a ktoré nie.

Služba však momentálne funguje len v Bratislave a okolitých mestách ako Senec, Pezinok či Stupava. Tesco plánuje túto službu časom rozšíriť aj do ďalších miest. S podobným plánom prichádzajú aj ďalšie obchodné reťazce pôsobiace na Slovensku. Napríklad Billa plánuje cez internet ponúkať okrem čerstvých potravín aj nepotravinový sortiment. Spustenie služby je podľa reťazca otázkou času.

Podľa výkonného riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektronický obchod Jozefa Dvorského je za tým možné pozorovať najmä zmenu spotrebiteľského správania. „Zákazníci budú využívať internetové obchody v čoraz väčšej miere, budú nakupovať oveľa viac a možno očakávať, že tento spôsob nákupu, ktorý sa zrejme najviac stotožňuje so súčasným životnýmštýlom, sa postupne rozšíri aj na ďalšie tovary a služby,“ hovorí Dvorský. Do hry bude určite ešte viac vstupovať aj kolektívne nakupovanie, teda zľavové portály a silné internetové značky budú ďalej rásťprostredníctvom akvizícií a posilňovať svoje pozície na trhu.

Momentálne Slováci nakupujú cez internet najmä knihy, oblečenie či elektroniku. Práve tieto tovary sú tradične lacnejšie ako v kamenných obchodoch. Ročne zaznamenávajú online obchody až 300-tisíc objednávok.„Vysoká nezamestnanosť a mesačné mzdy veľkej časti obyvateľstva na úrovni 350 až 400 eur, ktoré stačia akurát na prežitie, určite nevytvárajú dobré predpoklady na celkový rast domácej spotreby. To je dôvod, prečo čoraz viac ľudí realizuje nákupy týchto vecí prostredníctvom internetu na úkor kamenných obchodov, kde ich to vyjde podstatne lacnejšie,“ konštatuje šéf Inštitútu hospodárskej politiky Igor Kiss.


Copyright © PEREX, a.s. 2013