Brniansky autosalón neotvoria
 

(02.02.2014, Pravda, Lenka Buchláková, za IHP: Igor Kiss)

Tradičný autosalón v Brne tento rok nebude. Dôvodom je prepad českého automobilového priemyslu.

V krajine nastalo reťazenie viacerých problémov. Ľudia mali nedostatok financií na kúpu nového auta, čo sa spojilo s pomalou obmenou vozového parku oproti iným krajinám a s následných poklesom výroby.

Autosalón bol obľúbený aj medzi Slovákmi, ktorí vlani v apríli tvorili až tretinu všetkých návštevníkov. Dvanásty ročník autosalónu bol zrušený v poslednej chvíli po tom, čo na ňom účasť odriekli viaceré automobilky.

„Autosalón Brno sa mal konať pri účasti hlavných 17 až 20 automobilových značiek. Tento cieľ sa nepodarilo dosiahnuť. Nechceme opakovať vlaňajší autosalón, na ktorom sa predstavili prakticky len tri vedúce značky s najväčším podielom na českom trhu, a teda Škoda, Hyundai a Ford,“ hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Veletrhy Brno Jiří Kuliš.

To však môže pomôcť návštevnosti bratislavského autosalónu, ktorý sa koná približne v rovnakom čase. „Zvyšovanie návštevnosti je našou každoročnou ambíciou. Už počas minulých ročníkov autosalónu sme zaznamenali vyšší počet návštevníkov z Česka a Moravy,“ povedala hovorkyňa Incheby Martina Macková. Kým vlani mal bratislavský autosalón 139 vystavovateľov a viac ako 180-tisíc návštevníkov, brniansky minulý rok prilákal 135 vystavovateľov, na ktorých sa prišlo pozrieť vyše 80-tisíc ľudí.

Zrušenie brnianskeho autosalónu by však nemalo mať zásadný vplyv na počet vystavovateľov u nás, nakoľko marketingové rozpočty vystavovateľov sú stanovené pre jednotlivé krajiny a automobilky tieto prostriedky nemôžu medzi krajinami presúvať. V roku 2013 vystavovalo v Bratislave 41 automobiliek, tento rok by sa toto číslo nemalo výrazne meniť.

„Rozhodnutie usporiadateľov zrušiť autosalón plne rešpektujeme. Zúčastňujeme sa však i na ďalších kultúrnych a športových akciách nielen v Českej republike, kde sa snažíme prezentovať portfólio aktuálnych modelov,“ vysvetľuje Vítek Pelc, PR manažér Škoda Auto Česká republika.

Podľa prieskumu, ktorý si dal vypracovať brniansky autosalón, až 17 percent návštevníkov takýchto autosalónov sa rozhoduje priamo na mieste o kúpe auta. A až pre polovicu návštevníkov je to dôležitým vodidlom v ďalšom rozhodovaní o nákupe.

„Kde nie je dopyt, nebude ani ponuka. Automobilky tak radšej stavia na trh, kde je spotreba vyššia, a takto ušetrené prostriedky za Českú republiku, kde neprezentovali, môžu investovať do prezentácie na potenciálnejšom trhu,“ myslí si šéf Inštitútu hospodárskej politiky Igor Kiss. Vlani zaznamenali slovenské automobilky medziročný nárast výroby o 5,8 percenta, kým v susednom Česku za rovnaký čas poklesla výroba o takmer štyri percentá.

„V minulom roku sme vyrobili 185-tisíc automobilov, čo je o necelých 14 percent menej ako rok predtým,“ potvrdzuje nelichotivé štatistiky Radek Kňava, hovorca spoločnosti TPCA, ktorá v Kolíne združuje francúzsky Peugeot a Citroën s japonskou Toyotou.

České automobilky pritom vyrobili vlani vyrobili 1,128 milióna áut, u nás to bolo 980-tisíc. Slovensko je však svetovým lídrom vo výrobe áut na obyvateľa.


Copyright © PEREX, a.s. 2014